Upphettning av sockerbitar:

Upphettning av sockerbitar:
Hypotes:
Jag tror att den blöta sockerbiten kommer att smälta först för att den är redan blöt och då tror jag att upphettningen av sockerbiten går snabbare.
Vad som hände under proccessen:
Jag började med att lägga en torr och en fuktig sockerbit i stekpannan. De första sekunderna så hände ingen ting men efter cirka 10 sekunder så började den blöta sockerbiten att försvinna, när det hade gått 15 sekunder så var hela den blöta sockerbiten borta. Jag kände på den torra sockerbiten men den hade inte ens blivit varm.
Resultat:
Min hypotes stämde överens med resultatet.
Slutsats:
Jag trodde att den blöta sockerbiten skulle smälta först för att den redan var lite upplöst och jag tror även att värme absorberar vatten och det gjorde så att smältningen av den blöta sockerbiten gick mycket snabbare än smältningen av den torra.
Upphettning av sockerbitar:
Hypotes:
Jag tror att den blöta sockerbiten kommer att smälta först för att den är redan blöt och då tror jag att upphettningen av sockerbiten går snabbare.

Vad som hände under proccessen:
Jag började med att lägga en torr och en fuktig sockerbit i stekpannan. De första sekunderna så hände ingen ting men efter cirka 10 sekunder så började den blöta sockerbiten att försvinna, när det hade gått 15 sekunder så var hela den blöta sockerbiten borta. Jag kände på den torra sockerbiten men den hade inte ens blivit varm.

Resultat:
Min hypotes stämde överens med resultatet.

Slutsats:
Jag trodde att den blöta sockerbiten skulle smälta först för att den redan var lite upplöst och jag tror även att värme absorberar vatten och det gjorde så att smältningen av den blöta sockerbiten gick mycket snabbare än smältningen av den torra.

Av: Anna 8a

Kommentarer
Postat av: fröken Lena

Bra där :)

2012-05-30 @ 22:17:02
URL: http://eleverutangränser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0